گروه آموزشی مدیریت خانواده استان البرز

گروه آموزشی مدیریت خانواده استان البرز

گروه آموزشی مدیریت خانواده استان البرز

گروه آموزشی مدیریت خانواده استان البرز

معرفی رشته مدیریت و برنامه ریزی خانواده

رشته مهارتی : مدیریت و برنامه ریزی خانواده
زمینه : خدمات
گروه : هنر
زیر گروه : کارهای هنری در خانه

معرفی رشته مدیریت  و برنامه ریزی خانواده :

برای داشتن خانواده سالم وتوسعه اجتماعی واقتصادی کشور بدست آوردن مهارت های لازم، مدیریت وبرنامه ریزی خانواده نقش بسزائی خواهد داشت.  مهارتی مدیریت وبرنامه ریزی خانواده در شاخه کار دانش با افزایش توانمندی دختران در خصوص برنامه ریزی امور خانواده  ، خود اشتغالی و تاسیس کارگاه های خانگی ،افزایش خود اتکائی واعتماد به نفس و ارتقای سطح سلامت خانواده، از اهمیت خاصی برخورد دار است.

رشته مدیریت و برنامه ریزی امور خانواده دارای برنامه درسی است که برای تربیت نیروی انسانی شایسته به عنوان مدیر خانواده و یا مادران آینده جامعه برنامه ‌ریزی و سازماندهی شده است. ایجاد مهارتهای پذیرش مسئولیت و اعمال اصول مدیریت در تصمیم‌گیریها و احساس مسئولیتها و مشارکت در حل مشکلات خانوادگی خویش و کمک به سایر خانواده‌ها و مشاوره با آنان به نحو شایسته می‌تواند از اهداف این رشته باشد.

سه استاندارد مهارتی این رشته : مدیریت خانواده  ، مهارت های سالم زیستن و هنر در خانه هستند که بر اساس آنها مجموعه ای به هم پیوسته از پودمان های مهارتی تهیه و تنظیم شده اند

مهارت مدیریت خانواده:

هنر جو با فرا گیری آن قادر است بر اساس نیازهای خانواده و با توجه به در آمد وشرایط اقتصادی ُاجتماعی وفرهنگی ُبرنامه ریزی امور خانواده را بر عهده گیرند ُتوازن در دخل وخرج را رعایت کندُاز عهده تعلیم وتربیت فرزندُ بهره گیری از حقوق خود وخانواده و برقراری روابط سالم انسانی و اخلاقی برآید.

مهارت سالم زیستن:

مجموعه پودمانهای این استاندارد مهارتهای لازم را برای تامین سلامت خانواده در زمینه های مختلف بهداشتی را آموزش می دهد مانند : بهداشت فردی- بهداشت محیط زیست - بهداشت مواد غذایی - بهداشت روانی - نظام عرضه خدمات بهداشتی و در مانی –ب هداشت مادر وکودک - بهداشت بلوغ - مراقبت از سالمندان -کمکهای اولیه-پیشگیری از حوادث خانگی-شناسایی برخی از بیماری ها مراقبت از بیماران و آموزش بهداشت در محیط خانه وخانواده .

مهارت هنر در خانه :

 مجموعه پود مانهای این استاندارد هنر جو را قادر می کند مهارتهای آشپزی- شیرینی پزی-  پذیرایی از میهمان - خیاطی -گلدوزی - بافتنی- گلسازی - آراستگی شخصی- چیدمان وسایل منزل -کاربرد ونگهداری لوازم خانگی و پروزش گل وگیاه را درمنزل بکار بندد.

عناوین دروس مهارتی و تکمیلی :
-1 مدیریت و برنامه ریزی امورخانواده    2-  مهارتهای سالم زیستن        3- هنر در خانه       4 – کارآفرینی 

توانایی:

     دانش آموزان این رشته پس از پایان دوره ی مهارت از عهده دستورات اخلاق اسلامی در خانواده و تربیت فرزندان و بهداشت و رعایت اصول و نکات ایمنی در خانواده ،اقنصاد منزل، تنظیم برنامه غذایی،انتخاب مسکن، تزیین منزل،پخت و پز انواع غذا، پذیرایی و پرستاری از بیمار، آراستگی در خانواده، نظافت منزل، خیاطی، بافتنی، گلدوزی، شستشو، اطو کاری، تعمیر لوازم خانگی، گل آرایی، عروسک دوزی و... در منزل برآید.

هدف کلی:
     این رشته یکی از رشته های نوین و پر جاذبه آموزشهای فنی و حرفه ای و کار دانش می باشد ومطالبی را در موارد گوناگون دانش زندگی ارائه می نماید. این مجموعه از اصولی سخن می گوید که در افزایش بهره وری و رضایت یک زندگی پایدار تاثیر شایان توجهی دارد و با بهره گیری از آن ضمن دستیابی به قله های موفقیت آمیز یک زندگی ایده آل می تواند زمینه های مختلف شغلی را در این راستا ایجاد نماید.

در پایان دوره ی دیپلم ، فارغ التحصیلان این رشته بغیر از گواهینامه های واحدهای اختیاری موفق به اخذ 3 گواهینامه به شرح ذیل می گردند : 

1- گواهینامه ی مدیریت وبرنامه ریزی

2- گواهینامه ی سالم زیستن

3-گواهینامه ی هنر در خانه

زمینه های شغلی فارغ التحصیلان

1- سرپرستی و مدیریت کارگاه های گل سازی

2- طراحی و گل آرایی منازل و مجالس ،سفره عقد و ...

3- مدیریت فروشگاه های گل های طبیعی و مصنوعی

4- مدیریت و سرپرستی سالن های آرایش و زیبایی

5- خیاطی ، گل دوزی، حاشیه دوزی لباس ها

6- مدیریت کارگاه های آشپزی و شیرینی پزی

7- پرستاری و نگه داری بیماران، سالمندان

8- مربی مهدهای کودک و کودکستان ها

 شرایط  ادامه تحصیل فارغ التحصیلان

1- بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی در آزمون سراسری در آزمون ورودی کاردانی پیوسته شرکت نموده و پـس از احراز قبولی موفق بــه اخــذ مـــدرک کــاردانی در یــکی از آموزشکـده های فنی و حرفه ای در سراسر کشور شوند.

2- بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی در آزمون ورودی آموزشکده های وابسته به دانشگاه جامع (علمی – کاربردی) شرکت نموده و پس از احراز قبولی ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کاردانی شوند.

3-  در آزمون سراسری دانشگاه آزاد اسلامی شرکت کرده و پس از دوره کاردانی پیوسته ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کاردانی شوند .

4- در آزمون تغییر رشته یکی از دوره های پیش دانشگاهی هنر، فیزیک ، علوم تجربی ، علوم انسانی شرکت نموده پس از احراز قبولی دوره از طریق کنکور سراسری ادامه تحصیل دهد.

نکته : ادامه تحصیل دارندگان مدرک کاردانی ( اعم از فنی و حرفه ای یا کاردانش) از طریق کنکور سراسری دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ، بدون داشتن گواهینامه پیش دانشگاهی بلا مانع است.

 

آموزشکده های دولتی پذیرش دانشجوهای کاردانی مدیریت خانواده

1- اورمیه - آموزشکده فنی و حرفه ای دخترانه اورمیه

2-خوی - آموزشکده فنی و حرفه ای دخترانه  خوی

3- اردبیل - آموزشکده فنی و حرفه ای دخترانه اردبیل

4- نجف آباد اصفهان -آموزشکده فنی و حرفه ای دخترانه نجف آباد

5- بیرجند - آموزشکده فنی و حرفه ای دخترانه بیرجند

6-سبز وار - آموزشکده فنی و حرفه ای دخترانه سبز وار

7- خرم آباد - آموزشکده فنی و حرفه ای دخترانه خرم آباد

8- یزد - آموزشکده فنی و حرفه ای دخترانه یزد

9- اراک - آموزشکده فنی و حرفه ای دخترانه اراک

10- شهر ضا - آموزشکده فنی و حرفه ای دخترانه  شهرضا

آینده تحصیلی وشغلی :

برای ادامه تحصیل درسطوح دانشگاهی (کاردانی پیوسته نیازی به گذراندن پیش دانشگاهی ندارند ) این هنرجویان می توانند درهمین رشتۀ مدیریت خانواده ویادررشته های کودکیاری وبهداشت مدارس و..... دردانشگاههاومؤسسات آموزش عالی ادامه تحصیل دهند وپس ازفــراغت ازتحصیل بامدرک کاردانی (فوق دیپلم) به عنوان مربی کودک ، مربی بهداشت مدارس ویاتدریس دررشته های مربوطه درهنرستانهاومؤسسات مربوطه مشغول به کارشوند .