X
تبلیغات
رایتل

گروه آموزشی مدیریت خانواده استان البرز
گروه آموزشی مدیریت خانواده استان البرز 

خرید یک جفت کفش، شاید کار ساده و آسانی به نظر برسد و در ظاهر رنگ ، طرح و مدل ملاک باشد اما از آنجائی که کفش‏ها بیش از سایر پوشش‏ها در راحتی، شادابی و سلامت شما موثرند، بنابراین ارزش دارد کمی‏بیشتر وقت صرف کنیم و برای خرید یک جفت کفش مناسب به نکات مهم توجه کنیم .

کفش با پاشنه مناسب

       کفش مناسب 

 مناسب‌ترین کفش برای آقایان که بیشتر ساعات روز کفش به پا دارند، کفش چرم با منافذی برای پیشگیری از تعریق پا و کفی نرم و قابل  انعطاف با پاشنه‌ای کمتر از 3 سانتیمتر برای راحتی بیشتر است.

مناسب‌ترین کفش برای خانم‏ها کفش‏ هایی است که پاشنه آن کمتر از 3 سانتی‌متر است. پوشیدن کفش‏های نوک تیز و پاشنه بلند برای مهمانی، هر چند وقت یک بار و به مدت کم اشکالی ندارد، اما به طور کلی توصیه می‏شود پاشنه کفش بیشتر از 5 سانتی‌متر نباشد. هنگام خرید کفش برای بچه‏ها، دقت کنید بتوانند به راحتی خودشان کفش شان را بپوشند و از پایشان در بیاورند. این موضوع در ایجاد حس استقلال و اعتماد به نفس شان خیلی مهم است.

خطر کفش ‏های پاشنه بلند        

  •         با پوشیدن یک کفش پاشنه بلند آن قدر از بلند قد شدن کاذب و موقت مان احساس رضایت می‏کنیم که یادمان می‏رود پوشیدن این کفش ممکن است به سلامتی مان آسیب برساند.
  •       پوشیدن کفش نامناسب، تنگ و پاشنه بلند فقط به پاها آسیب نمی‏رساند، بلکه به استخوان‏ها و لگن هم آسیب وارد می‏کند.
  •       وقتی شما کفش پاشنه بلند می‏پوشید، کمر برای جبران فشار وارد شده به پاها، قوس زیادی به خود می‏گیرد و از حالت طبیعی خارج می‏شود. در این حالت فشار زیادی به دیسک‏های بین مهره‏ای ستون فقرات و مفصل زانو وارد می‏شود.
  •         مقدار این فشار به ارتفاع پاشنه ی کفش بستگی دارد و هر چه پاشنه کفش بلندتر باشد، فشار بیشتری به عضلات، استخوان‏ها و مفاصل وارد می‏شود.

در مقایسه با کفش‏های پاشنه کوتاه، کفشی با پاشنه‏ای حدود 2/5 سانتی‌متر 22 درصد، کفشی با پاشنه 5 سانتی‌متر 57 درصد و کفشی که پاشنه 8 سانتی‌متری دارد 76 درصد به زانو بیشتر فشار وارد می‏کند.

  •         به علاوه کفش‏های پاشنه بلند، عضلات پشت ساق پاها را فشرده و منقبض می‏کنند و عملیات خون‌رسانی در این عضلات را مختل می‏کنند.
  •         همچنین کفش‏های تنگ و پاشنه بلند پوست پا را از حالت طبیعی خارج کرده و پس از مدتی آن را ضخیم کرده و پینه ایجاد می‏کنند. پینه‏های پا، اغلب دردناک بوده و پا را بد شکل می‏کنند.

نکات زیر را هنگام خرید کفش در نظر بگیرید:

1- برای پای بزرگ‌تر کفش بخرید. در بعضی افراد اندازه هر دو پا کاملا یکی نیست و ممکن است یکی از پاها بزرگ‌تر از دیگری باشد. برای پای بزرگ‌تر کفش بخرید و اگر لازم بود برای پای کوچک تر از کفی استفاده کنید.

2- صبح خرید نروید. بعد از ظهر و ساعات پایانی روز بهترین زمان برای خرید کفش است. اندازه پاها در طول روز تغییر می‏کنند. پاها در پایان روز و بعد از چند ساعت راه رفتن و ایستادن، اندازه بزرگ‌تری نسبت به ساعات اولیه روز دارند.

3- اول کفش را بپوشید، بعد بخرید. ممکن اندازه پاها تغییر کند. برای خرید کفش حتما خودتان بروید و آن را در مغازه بپوشید و امتحان کنید و صرفا به خاطر اینکه کفشی اندازه کفش قبلی تان است، آن را نخرید.

4- به پنجه کفش دقت کنید. پنجه کفش نباید باریک و تیز باشد. انگشت‏ها باید راحت بوده و روی هم قرار نگیرند. دقت کنید انگشت شست به اندازه کافی جا داشته باشد و راحت بتواند حرکت کند. کفش نباید آن قدر گشاد باشد که هنگام راه رفتن پاشنه پا از کفش بیرون بیاید.

5- کفشی با رویه مناسب بخرید. جنس رویه کفش باید نرم و قابل انعطاف باشد. کفش‏های چرمی‏، مناسب ترین جنس رویه هستند. کفش‏هایی با رویه پلاستیکی مناسب نیست و موجب تعریق می‏شود.

کفش‏های پارچه‌ای و برزنتی هم برای فصول گرم سال انتخاب مناسبی هستند.

6- قسمت بیرونی و خارجی کف کفش که با سطح زمین تماس دارد، باید از جنس محکم و با دوام بوده و سطح آن هم صاف و لیز نباشد. قسمت داخلی کفی باید نرم باشد تا پا در آن احساس راحتی کند.

7- کفش‏های پاشنه بلند و همچنین تخت نخرید. کفش‏های پاشنه کوتاه آسیب کمتری به پاها می‏رسانند، اما کفش‏های بدون پاشنه با کفی تخت مناسب نیستند. بهتر است پاشنه کفش کمتر از 3 و بیشتر از 5 سانتی‌متر نباشد.

معصومه علیزاده –blogfa.com www.modirkhanevadeh .

 

 

[ پنج‌شنبه 7 دی‌ماه سال 1391 ] [ 01:47 ب.ظ ] [ هادیلو ] [ ]
.: Weblog Themes By themzha :.

آمار سایت
تعداد بازدید ها: 76231