گروه آموزشی مدیریت خانواده استان البرز

گروه آموزشی مدیریت خانواده استان البرز

گروه آموزشی مدیریت خانواده استان البرز

گروه آموزشی مدیریت خانواده استان البرز

خواص سیر



اگر شما هم از کسانی هستید که از شنیدن اسم، دیدن و یا خوردن سیر بیزار هستید و آن را از سبد غذائی حذف کرده یا به ندرت استفاده میکنید ، مطمئنم بعد از خواندن مطالب زیر ،  سیر خواهید خورد 

  سیر چیست؟

سیر یکی از سبزیجات است (Allium Sativum) که به جنس Allium تعلق دارد. گیاهان این جنس به شکل پیاز هستند، و پیاز و پیازچه (Chives) و تره فرنگی و نوعی موسیر (Scallions) هم در این جنس قرار دارند. از سیر برای طعم دادن به غذا در آشپزی استفاده می‌شود، و سیر از نظر بالا بودن مقدار گوگرد موجود در آن بی‌نظیر است. سیر، علاوه بر گوگرد، حاوی آرژنین، الیگوساکاریدها، فلاونوییدها، و سلنیم می‌باشد، که امکان دارد تمام اینها برای (حفظ) سلامتی مفید باشند.

بو و طعم مخصوص سیر به دلیل حضور مواد گوگردی است که از آلیسین تشکیل می‌شوند، که آلیسین پیش‌ساز اصلی مواد بیواکتیو (Bioactive) سیر است، که این مواد به هنگام ریز ریز کردن، له کردن یا زخمی شدن سیر تولید می‌شوند. مواد بیواکتیو را به‌عنوان موادی تعریف می‌کنند که در مواد غذایی یا مکمل‌های غذایی وجود دارند، برای برآوردن نیاز‌های اصلی غذایی لازم نمی‌باشند، و باعث بروز تغییرات در وضعیت بهداشتی می‌شوند.


انواع فرآورده‌های سیر کدامند؟

مکمل‌های سیر را می‌توان در چهار گروه روغن ضروری سیر، روغن دارای سیر خرد شده، پودر سیر، و عصاره سیر طبقه‌بندی نمود.

  • روغن ضروری سیر با بخار دادن سیر به‌دست می‌آید. کپسول‌های سیر که در بازار در دسترس است، حاوی روغن گیاهی می‌باشد، اما تنها دارای مقدار اندکی روغن ضروری سیر است، زیرا این روغن بوی تندی دارد.
  • فرآورده‌های روغن حاوی سیر خرد شده به‌صورت کپسول‌هایی عرضه می‌شود که در آنها پودر سیر با روغن گیاهی مخلوط شده است.
  • پودر سیر، با ورقه ورقه بریدن (قاچ کردن) یا له کردن دانه‌های سیر و سپس خشک کردن و به صورت پودر در آوردن آن تهیه می‌شود. از پودر سیر به‌عنوان عامل طعم‌دهنده در چاشنی‌ها و مواد غذایی استفاده می‌کنند، و تصور می‌شود که این پودر حاوی همان اجزای موجود در سیر خام است.
  • عصاره سیر از دانه‌های کامل یا دانه‌های ورقه ورقه بریده سیر تهیه می‌شود که در یک محلول الکلی (محلول عصاره‌گیر) به مدت‌های زمانی متفاوت خیس خورده‌اند. فرم‌های پودری این عصاره هم در دسترس است.

خواص آنتی بیوتیکی:

مهمترین ترکیب سیر که خاصیت آنتی بیوتیکی دارد آلیسین است . آلیسین همان جزئی از سیر است که سبب تندی و طعم گزنده و خاصیت آنتی بیوتیکی سیر می شود . آلیسین یک ماده دارویی قدرتمند است که در برابر باکتریها ، ویروسها ، کپکها ، مخمرها و ارگانیسم های دیگر مقاومت می کند . وقتی سیر را خرد می کنیم آلیسین آن آزاد می شود . آلیسین ماده کم مقاومتی است و در درجه حرارت اتاق در مدت 24 ساعت ترکیبهای دیگری می سازد . در مدت یک یا دو روز همه آلیسین موجود در سیر به ترکیبهای دیگری تبدیل می شود . اینها خواص دارویی دارند ، اما خاصیت آنتی بیوتیکی ندارند . روغن سیر و فراورده های سیر کهنه ، فاقد آلیسین هستند .

 آلیل موجود درسیر ، بدن را از بیماری حفظ کرده و شخص را تا سن پیری ، جوان نگه می دارد .

  تمام انواع سیر ( سیر خام ، پخته ، روغن سیر و ... ) برای درمان بیماریها مفید است . بعضی از پژوهشگران معتقدند که پختن سیر خواص آن را افزایش می دهد و از حساسیت بدن نسبت به آن می کاهد . متعارف ترین روش پختن سیر، سرخ کردن آن در روغن می باشد .

 دیموند دکستریت ، طبیب درمانگر فرانسوی ، سیر را یکی از هفت اعجاز طبیعت قلمداد می کرد .

  خواص دارویی سیر:

 v     سیر فشار خون بالا را پایین آورده و فشار خون پایین را معتدل می کند .

v     لثه ها را محکم می کند . جرم میناهای دندان را پاک می کند .

v     بسیاری ازخالهای روی بدن رااگر سیر به آنها بمالند برطرف می گردند .

v     گل مژه و جوش چشم با مالش یک حبه سیر به زودی خوب می شود .

v     برای رفع میخچه و زگیل یک قطعه سیر پخته داغ را روی محل گذاشته چند مرتبه در یک روز آن را تکرار کنید .

v     سیر جوشانده برای درمان برونشیت و آسم مفید است .

v     ضد صرع است و از شدت تشنج و تکرار آن می کاهد .

v     ضد اسپاسم است و گرفتگی های عضلانی را رفع می کند .

v     سیر پخته برای تقویت جریان خون بسیار مفید است و باعث رقیق شدن خون می شود .

v     میکروبها و ویروسها را به ویژه در ریه ها از بین می برد .

v     از بدن در برابر بی تعادلی غدد محافظت می کند .

v     سرخرگها را از رسوبها پاکسازی می کند .

v     کرمهای معده را از بین می برد و از عفونت روده جلوگیری می کند .

v     اگر سیر را با کافور روی مفاصل دردناک بمالند ، درد را تسکین می دهد .

v     کبد را فعال می کند .

v     برای درمان و پیشگیری یبوست و سرماخوردگی مفید است .

v     سیر برای آنفلوانزا ، برونشیت ، اسهال خونی ، زخم معده و بیماریهای عفونی مفید است

v     سیر برای جلوگیری از پیشرفت عفونت ناشی از بیماری ایدز نیز مفید است .

v     از سیر برای درمان سرطان نیز استفاده می کنند و برای بیماریهای قلبی مفید است .

  

سیر و ایدز:

مصرف سیر مقاومت بیماران ایدزی را در برابر عفونتهای روده ای افزایش می دهد . بیماران ایدزی اغلب با عفونتهای انگلی روبه رو می شوند و این عفونتها به تحلیل و زوال سلامتی مبتلایان به ایدز کمک می کند .

 سیر و قلب:

سیر مهم ترین گیاه دارویی است که برای درمان اختلالهای قلبی ـ عروقی مورد استفاده قرار می گرفت .

 سیر گیاهی است که باعث کاهش کلسترول می شود ، اکسیده شدن کلسترول در مواد چربی داخل شریانها را کاهش می دهد ، فشار خون را پایین آورده و خون را رقیق می کند تا از لخته شدن خون کاسته شود .

 تمامی این مراحل بالا مراحل شکل گیری یک حمله قلبی و سکته قلبی است که سیر با خواص دارویی خود باعث پیشگیری ازشکل گرفتن یک سکته یا حمله قلبی می شود.

  سیر و سرطان:

بعضی از مردم برای جلوگیری از مبتلا شدن به سرطان روده، سرطان رکتوم، سرطان معده، سرطان سینه، سرطان پروستات، سرطان مثانه و سرطان ریه وسرطان لب از سیر استفاده می کنند. تحقیقات نشان داده است که آلیسین موجود در سیر خاصیت ضد سرطانی دارد بعد از خوردن سیر یک واکنش شیمیایی روی می دهد که تومورها را از بین می برد یک مطالعه در کارولینای شمالی نشان داد کسانیکه سیر خام یا پخته مصرف می کردند خطر سرطان کولورکتال در آنها از 10 به 50 درصد کاهش یافت و خطر ابتلا به سرطان معده به نصف کسانیکه سیر نخورده بودند کاهش یافتژرمانیوم یک ماده ضد سرطان است که در سیر بیش از هر ماده دیگر وجود دارد. مطالعات نشان داده است که مصرف روزانه یک حبه سیر می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. 75 درصد از مقالات منتشر شده در باره سرطان، خاصیت ضد سرطانی سیر را گزارش کرده اند.

سیر ضد قارچ است

این ماده غذایی دارای خاصیت ضد قارچی می باشد  که بر روی مخمرها فوق العاده موثر است بر روی برفک دهان نیز موثر است.

سیر بر روی رشد مو موثر است

سیر به دلیل سطح بالای آلیسین در درمان ریزش مو موثر است ماساژ حبه سیر ورقه شده بر روی پوست سر سبب جلوگیری از ریزش مو می شود.

سیر آکنه را پاک می کند

سیر یک درمان طبیعی برای دور کردن لکه های نا خوشایند صورت است مالش میخک سیر ورقه شده بر روی جوش برای درمان موضعی موثر است.

سیر در پسوریازیس موثر است

از آنجاییکه سیر خاصیت ضد التهابی دارد در تسکین پسوریازیس موثر است کمی روغن سیر را روی منطقه آسیب دیده با پوست صاف و  بدون راش بمالید.

سیر سبب کاهش وزن می شود

یک مطالعه بر روی موش ها ثابت کردن خوردن یک رژیم غذایی غنی از سیر ممکن است سبب کاهش وزن شود و ذخایر چربی بدن را کاهش می دهد.

درمان خارش پای ورزشکاران با سیر

به علت خواص ضد قارچی سیر می توان سبب خلاص شدن از شر خارش پا ی ورزشکاران شد پای خود را در یک حمام آب گرم همراه با سیر خرد شده درآن خیس کنید.

سیر پشه را از شما دور می کند

در هند از روغن سیر، وازلین و موم برای دفع طبیعی حشرات استفاده می شود.

سیر در زخم های سرد موثر است

سیر در زخم های سرد موثر است گذاشتن کمی از سیر خرد شده بر روی زخم سرد به علت خواص ضد التهابی سبب کاهش درد و تورم می شود

روزانه چقدر سیر بخوریم؟

 

عوارض جانبی سیر

  •    سیر وقتی از راه دهان خرده شود  می تواند سبب ( بوی بد دهان، احساس سوزش سر دل، گاز، تهوع، استفراغ، بوی بدن و اسهال شود که این عوارض جانبی اغلب با سیر خام بدتر می شود سیر می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد.

  •      مصرف سیر با دز دارویی در زمان شیردهی و بارداری مجاز نیست ولی اگر در مقادیر معمول از راه دهان در غذا مصرف شود در بارداری مشکلی ایجاد نمی کند.

  •     دوز بالای سیر در کودکان خطرناک است و حتی می تواند منجر به مرگ شود ولی اگر به صورت خوراکی از راه دهان و با دوزکم و برای مدت کوتاه مصرف شود اشکالی ندارد.

  •    سیر خام بسیار قوی است خوردن بیش از حد می تواند مشکلات تحریک یا آسیب به دستگاه گوارش ایجاد کند.

  •      تعداد کمی از مردم به سیر حساسیت دارند که علائم حساسیت عبارت از ( بثورات پوستی، سردرد و دمای بالای بدن ) است.

  •      سیر می تواند اثر داروهای ضد انعقاد را مختل کند لذا قبل از عمل جراحی از خوردن آن اجتناب کنید. گزارش هایی از خونریزی بعد از عمل جراحی در کسانیکه سیر ( مخصوصاً سیر تازه ) مصرف می کرده اند شده است. حداقل دو هفته قبل از عمل جراحی مصرف سیر را قطع کنید.

  •     هرگز سیر را در روغن در دمای اطاق یا مدت طولانی در یخچال نگهداری نکنید زیرا خطر مسمومیت غذایی بوتولیسم را دارد بوتولیسم یک سم تند و زننده است که در اثر میکروب کلستریدیوم بوتولینوم ایجاد می شود. و گاهی منجر به مرگ می شود.