2- در طراحی سؤالات امتحان شرایط عمومی دانش آموزان، امکانات ، منابع ، تجهیزات ، نیروی انسانی و... مد نظر قرار گیرد .
3- طراحی سؤالات بر اساس بارم بندی و بودجه بندی کتاب درسی صورت پذیرد .
4- سؤالات امتحانی باید میزان تحقق اهداف آموزشی را ارزیابی کند .
5- صورت سؤال واضح ، شیوا ، مختصر ، ساده و سلیس باشد .
7- سؤالات از نظر آیین نگارش و رسم الخط واضح و مشخص باشد و در آن علائم دستوری و نقطه گذاری دقیقا رعایت گردد .
8- در سؤال هایی که هدف آن ارزشیابی میزان فهم دانش آموزان است و نه دقت محاسباتی ، از اعداد ساده استفاده شود .
9- متن سؤال برای همه دانش آموزان یک مفهوم را القا کند تا همه بتوانند پاسخ مشخصی ارائه کنند .
10- حتی المکان از به کاربردن کلمات منفی در متن سؤال خودداری شود و در صورت ضرورت ،کلمات منفی مشخص گردند
11- از به کاربردن کلمات منفی در منفی پرهیز شود .
12- ترتیب سؤالات ازآسان به دشوار باشد .
13- سؤالات باید از محتوای کتاب درسی طراحی شود و از پاورقی ها ، حذفیات، بخشهای مطالعه آزاد سؤال طرح نگردد .
14- بهتر است صورت سؤال یا مساله از پاسخ آن طولانی تر نباشد .
15- سؤالاتی که دارای چند قسمت می باشد ، باید به گونه ای طراحی شوند که اگر دانش آموز نتواند به یکی از قسمت ها پاسخ دهد ازپاسخ دادن به بقیه قسمت ها محروم نگردد .
16- در سؤالهایی که جواب کوتاه دارند ( بله – خیر) با کلماتی مانند چرا و چگونه تکمیل شوند .
17- عبارتی از سؤال ، راهنمای پاسخ صحیح برای همان سؤال یا دیگر سؤالات نباشد .
18- حتی المکان از به کار بردن واژه های چه کسی ، چه وقت ، کجا .و .... خودداری شود و به جای آن از کلماتی نظیر چرا ،چگونه و به چه دلیل استفاده شود .
19- از کاربرد کلماتی چون ، همه ،بعضی وقتها ، غالبا و هرگز در سؤ الات صحیح و غلط خودداری شود .
20- مواردی که سؤال دارای چند پرسش است ، نباید ارزش نمره ای هر قسمت کمتر از 25% تعیین شود .
21- هر سؤال نباید از نمره اختصاص داده شده به آن بخش از نظر بودجه بندی بیشتر باشد .
22- فضای مناسب برای پاسخ پیش بینی شود .
23-در مواردی که سؤال دارای شکل یا پاسخهای کوتاه و متعدد باشد نمره آن سؤال نیز به طور مجزا ، جزء به جزء تهیه و تنظیم شود .
24- نمره پاسخ هر سؤال به تفکیک در سمت چپ ورقه و مقابل هر سؤال در ردیف مربوط قید گردد .
25- به مشخصات ظاهری سؤال ( زیبایی، تراکم سوالها، خط نگارشی ، وضوح نمودارو اعداد ، شکل و .....) توجه شود .
26- تعداد سؤالات یک آزمون را با توجه به جمیع شرایط دانش آموزان ، محتوای کتاب ، آب و هوا، تجهیزات و امکانات و .... تعیین گردد .
27- در سؤالهای صحیح و غلط سعی شود طول سؤالهای صحیح و طول سؤالهای غلط هم اندازه باشد .
28- جای خالی سؤالهای کامل کردنی تا آنجا که ممکن است در قسمت پایانی سؤال قرار گیرد .
29- در سؤالهای کامل کردنی که برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به کار می روند ، فقط یک جای خالی منظور شود .
30- حتی المکان توضیحات ضروری در متن سؤال آورده شود و در داخل پرانتز درج نگردد .
31- هنگام ارزش گذاری سؤالات توجه کافی معمول گردد تا نمره هر سوال قابل قسمت به تعداد پاسخ های سؤال باشد .
32- از دادن سؤالهای انتخابی خودداری شود .
33- اگر سؤالی برای رسیدن به جواب صحیح، راه حلهای مختلفی داشته باشد در راهنمای تصحیح به آن اشاره شود .
34- پاسخ ( راهنمای تصحیح ) هر سؤال به طور دقیق و کامل به همراه ریز نمرات متعلقه نوشته شود و از ارجاع به صفحات کتاب خودداری شود .
35- در طراحی سؤال سطوح مختلف ارزشیابی (آسان، متوسط بالا، متوسط پایین ، دشوار) مد نظر قرار گیرد .
سوالی
دشوار محسوب می گردد که تا 25 درصد دانش آموزان بتوانند به آن پاسخ صحیح بدهند .
سوالی
متوسط بالا محسوب می گردد که از 25 تا 50 درصد دانش آموزان بتوانند به آن پاسخ
صحیح بدهند .
سوالی
متوسط پایین محسوب می گردد که از 50 تا 70 درصد دانش آموزان بتوانند به آن پاسخ
صحیح بدهند .
سوالی
آسان محسوب می گردد که بیش از 75 درصد دانش آموزان بتوانند به آن پاسخ صحیح بدهند
.