گروه آموزشی مدیریت خانواده استان البرز

گروه آموزشی مدیریت خانواده استان البرز

گروه آموزشی مدیریت خانواده استان البرز

گروه آموزشی مدیریت خانواده استان البرز

نحوه طراحی سوالات امتحانی

1-در طراحی سؤال ویژگی های دانش آموزان از قبیل سطح سنی ، توانایی ها و استعدادها، پایه تحصیلی و ..... در نظر گرفته شود .

2-  در طراحی سؤالات امتحان شرایط عمومی دانش آموزان، امکانات ، منابع ، تجهیزات ، نیروی انسانی و... مد نظر قرار گیرد .

3- طراحی سؤالات بر اساس بارم بندی و بودجه بندی کتاب درسی صورت پذیرد .

4- سؤالات امتحانی باید میزان تحقق اهداف آموزشی را ارزیابی کند .

5- صورت سؤال واضح ، شیوا ، مختصر ، ساده و سلیس باشد .


  6- زمان مناسب پاسخگویی به هر سؤال با توجه به قدرت متوسط دانش آموزان محاسبه و قید شود .

7- سؤالات از نظر آیین نگارش و رسم الخط واضح و مشخص باشد و در آن علائم دستوری و نقطه گذاری دقیقا رعایت گردد .

8- در سؤال هایی که هدف آن ارزشیابی میزان فهم دانش آموزان است و نه دقت محاسباتی ، از اعداد ساده استفاده شود .

9- متن سؤال برای همه دانش آموزان یک مفهوم را القا کند تا همه بتوانند پاسخ مشخصی ارائه کنند .

10- حتی المکان از به کاربردن کلمات منفی در متن سؤال خودداری شود و در صورت ضرورت ،کلمات منفی مشخص گردند

11- از به کاربردن کلمات منفی در منفی پرهیز شود .

12- ترتیب سؤالات  ازآسان به دشوار باشد .

13- سؤالات باید از محتوای کتاب درسی طراحی شود و از پاورقی ها ، حذفیات، بخشهای مطالعه آزاد سؤال طرح نگردد .

14- بهتر است صورت سؤال یا مساله از پاسخ آن طولانی تر نباشد .

15- سؤالاتی که دارای چند قسمت می باشد ، باید به گونه ای طراحی شوند که اگر دانش آموز نتواند به یکی از قسمت ها پاسخ دهد ازپاسخ دادن به بقیه قسمت ها محروم نگردد .

16- در سؤالهایی که جواب کوتاه دارند ( بله خیر) با کلماتی مانند چرا و چگونه تکمیل شوند .

17- عبارتی از سؤال ، راهنمای پاسخ صحیح برای همان سؤال یا دیگر سؤالات نباشد .

18- حتی المکان از به کار بردن واژه های چه کسی ، چه وقت ، کجا .و .... خودداری شود و به جای آن از کلماتی نظیر چرا ،چگونه و به چه دلیل استفاده شود .

19- از کاربرد کلماتی چون ، همه ،بعضی وقتها ، غالبا و هرگز در سؤ الات صحیح و غلط خودداری شود .

20- مواردی که سؤال دارای چند پرسش است ، نباید ارزش نمره ای هر قسمت کمتر از 25% تعیین شود .

21- هر سؤال نباید از نمره اختصاص داده شده به آن بخش از نظر بودجه بندی بیشتر باشد .

22- فضای مناسب برای پاسخ پیش بینی شود .

23-در مواردی که سؤال دارای شکل یا پاسخهای کوتاه و متعدد باشد نمره آن سؤال نیز به طور مجزا ، جزء به جزء تهیه و تنظیم شود .

24- نمره پاسخ هر سؤال به تفکیک در سمت چپ ورقه و مقابل هر سؤال در ردیف مربوط قید گردد .

25- به مشخصات ظاهری سؤال ( زیبایی، تراکم سوالها، خط نگارشی ، وضوح نمودارو اعداد ، شکل و .....) توجه شود .

26- تعداد سؤالات یک آزمون را با توجه به جمیع شرایط دانش آموزان ، محتوای کتاب ، آب و هوا، تجهیزات و امکانات و .... تعیین گردد .

27- در سؤالهای صحیح و غلط سعی شود طول سؤالهای صحیح و طول سؤالهای غلط هم اندازه باشد .

28- جای خالی سؤالهای کامل کردنی تا آنجا که ممکن است در قسمت پایانی سؤال قرار گیرد .

29- در سؤالهای کامل کردنی که برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به کار می روند ، فقط یک  جای خالی منظور شود .

30- حتی المکان توضیحات ضروری در متن سؤال آورده شود و در داخل پرانتز درج نگردد .

31- هنگام ارزش گذاری سؤالات توجه کافی معمول گردد تا نمره هر سوال قابل قسمت به تعداد پاسخ های سؤال باشد .

32- از دادن سؤالهای انتخابی خودداری شود .

33- اگر سؤالی برای رسیدن به جواب صحیح، راه حلهای مختلفی داشته باشد در راهنمای تصحیح به آن اشاره شود .

34- پاسخ ( راهنمای تصحیح ) هر سؤال به طور دقیق و کامل به همراه ریز نمرات متعلقه نوشته شود و از ارجاع به صفحات کتاب خودداری شود .

35- در طراحی سؤال سطوح مختلف ارزشیابی (آسان، متوسط بالا، متوسط پایین ، دشوار) مد نظر قرار گیرد .


                سوالی دشوار محسوب می گردد که تا 25 درصد دانش آموزان بتوانند به آن پاسخ صحیح بدهند .


               سوالی متوسط بالا محسوب می گردد که از 25 تا 50 درصد دانش آموزان بتوانند به آن پاسخ صحیح بدهند .


               سوالی متوسط پایین محسوب می گردد که از 50 تا 70 درصد دانش آموزان بتوانند به آن پاسخ صحیح بدهند .


                سوالی آسان محسوب می گردد که بیش از 75 درصد دانش آموزان بتوانند به آن پاسخ صحیح بدهند .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد