گروه آموزشی مدیریت خانواده استان البرز

گروه آموزشی مدیریت خانواده استان البرز

گروه آموزشی مدیریت خانواده استان البرز

گروه آموزشی مدیریت خانواده استان البرز

معرفی رشته کودکیاری


هدف از اجرای آموزش رشته ی کودکیاری ، پرورش و تربیت افرادی است که طی دوره دو ساله ضمن فراگیری دروس (عمومی ، پایه ، اصلی و تخصصی) بصورت تئوری و عملی ، با اصول و مبانی آموزش و پرورش کودکان در سنین پیش از دبستان آشنا شده و بتوانند با استفاده از محتوای دروس این رشته در یکی از گرایشهای دوره ی کاردانی عملی – کاربردی (مربی بهداشت و مربی کودک) ادامه تحصیل دهند و یا پس از طی دوره های کوتاه مدت در زمینه ی مربوطه اشتغال ورزند.

دروس تخصصی  :

 دروس تخصصی رشته کودکیاری شامل : مشاهده ی کودک ،پرورش خلاقیت در کودکان ، فعالیت های آموزشی پیش از دبستان ، بهداشت مادر و کودک ، فنون مراقبت از کودک ، زیست شناسی ، ایمنی و کمکهای اولیه ،  تولید و کاربرد مواد آموزشی که بصورت  تئوری –عملی ارائه می شوند.

واحد عملی درس بهداشت مادر و کودک در مراکز بهداشتی – درمانی و درس مشاهده کودک در مراکز پیش دبستانی خارج از محیط هنرستان انجام می گیرد.

 تغذیه و بهداشت مواد غذایی ، بهداشت فردی و عمومی ، بهداشت روانی و بیماریهای شایع کودکان از دیگر دروس اختصاصی هستند که فقط بصورت تئوری ارائه می شوند.

زمینه های ادامه تحصیل :

  • دوره ی دو ساله ی کاردانی پیوسته و ناپیوسته در گرایش های مربی بهداشت مدارس و مربی کودک در آموزشکده های فنی و حرفه ای وابسته به دفتر مدارس عالی
  • دوره ی کاردانی دانشگاه آزاد اسلامی
  • دانشگاه جامع علمی و کاربردی وابسته به وزارت علوم و تحقیقات و فن آوری که هدف این دانشگاه فراهم نمودن موجبات مشارکت سازمان ها و دستگاه های اجرایی دولتی و غیر دولتی در امر تربیت نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز کشور بنحوی است که فارغ التحصیلان هر یک از موسسات تحت نظارت این دانشگاه بتوانند جهت کاری که به آنها محول شده یا خواهد شد دانش و مهارت لازم را کسب نمایند. مانند تربیت مربی معلولین ذهنی – مددکار اجتمایی توسط سازمان بهزیستی و توانبخشی کشور – مربی معلولین ذهنی و کودکان استثنایی توسط وزارت تعاون

 

مشاغل مرتبط :

  • مربی شیرخوارگاه
  • مربی مهد کودک و کودکستان
  • مربی مراکز آمادگی
  • بهداشتیار مادر و کودک
  • مراقب و پرستار کودک