گروه آموزشی مدیریت خانواده استان البرز

گروه آموزشی مدیریت خانواده استان البرز

گروه آموزشی مدیریت خانواده استان البرز

گروه آموزشی مدیریت خانواده استان البرز

بیماری پانیک؛ ره آورد استرس‌ها و اضطراب‌های پیاپی

بیماری پانیک (هراس) :                          

یک حمله حاد و ناگهانی اضطراب است که بین چند دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد. شیوع این بیماری حدود 6-2 درصد برآورد می‌شود که با افزایش استرسهای روحی روانی در جوامع پیشرفت پانیک رو به افزایش می‌باشد                                                     .

علائم بیماری : احساس اضطراب و ترس شدید همراه با علائم بدنی چون تپش قلب معمولاً شدید، تعریق، لرزش دستها، احساس تنگی نفس و خفگی، درد یا فشار در ناحیه قفسه سینه، احساس تهوع یا چنگ زدن در معده، احساس سرگیجه و عدم تعادل و گاه غش، احساس لرز در تمام بدن، مورمور شدن اندامها و گاه گرگرفتگی و التهاب بدن، احساس ترس شدید همراه با مرگ قریب الوقوع، احساس از دست دادن کنترل بر حالات خود یا دیوانه شدن ناگهانی.

بیماری پانیک در زنان 3-2 برابر بیشتر از مردان است اگر چه در سنین متفاوتی دیده می‌شود اما اکثراً افراد در سنین جوانی مبتلا می‌شوند.

علت بیماری: عدم تعادل در کارکرد شیمیایی مغز ، فعالیت زیاد سیستم عصبی سمپاتیک ، افزایش یا کاهش ترشح مواد شیمیایی  در برخی از سلولهای مغزی 

زمینه‌های ژنتیکی و ارثی، تجربیات گذشته زندگی و استرسها و فشارهای تجربه شده در طول زندگی را در شکل گیری این اشکال کارکردی مغز موثر است .

درمان : حفظ آرامش و دوری از وحشت (حملات پانیک باعث بروز مرگ، سکته و یا حالات غیر عادی و خطرناک نمی‌گردد) ، تفریح، مسافرت، استراحت و ورزش  ، تغذیه سالم ( سبزیجات، میوه جات و لبنیات تازه فراوان ) ، پرهیز از مصرف مواد الکلی ، عدم مصرف خودسرانه هر گونه دارو

                                                                                      هنرآموز: پریسا قضاوی